![]() |
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NASZ PATRON - JAN PAWEŁ II
Biografia
Papież Jan Paweł II
przyszedł na świat 18 maja 1920 roku.
Gdy Karol skończył 6 lat, rozpoczął naukę w
czteroletniej szkole powszechnej. Był wesołym, utalentowanym
chłopcem. Wolne chwile spędzał na powietrzu. Latem grał w piłkę
nożną jako obrońca, jednak najbardziej lubił stać na bramce.
Karol wyróżniał się ogromną pobożnością. Modlił się codziennie w kościele podczas drogi do szkoły, po i przed jedzeniem, również podczas odrabiania lekcji (po przerobieniu każdego przedmiotu). Był prezesem Kółka Ministranckiego, a później sekretarzem Sodalicji Mariańskiej. Potrafił oderwać się od rzeczywistości oddając się modlitwie. Karol wstąpił do stworzonego przez nauczycieli języka polskiego Kółka Teatralnego, które łączyło młodzież z gimnazjów męskiego im. Marcina Wadowity oraz żeńskiego im. Michaliny Mościckiej. Repertuar tworzyły obowiązkowe lektury: "Kordian" Słowackiego, "Antygona" Sofoklesa, "Sobótka" Kochanowskiego, "Śluby panieńskie" oraz "Damy i huzary" Fredry. Widzami byli szkolni koledzy. Karol Wojtyła grał prawie wszystkie główne role, ponieważ miał piękny głos i doskonałą pamięć. Młodzi aktorzy, dla których teatr stał się wielką pasją, jeździli do Krakowa na warsztatowe spektakle, przygotowywane przez Juliusza Osterwę. Własne przedstawienia prezentowali, poza szkołą, m.in. w Bibliotece Mieszczańskiej i Domu Katolickim. Kostiumy wypożyczali w Krakowie, a dekoracje wykonywali sami. Karol brał udział w dyskusjach o literaturze polskiej i zagranicznej, organizowanych przez profesorów gimnazjalnych. Wtedy zaprzyjaźnił się z dr Mieczysławem Kotlarczykiem, późniejszym twórcą Teatru Rapsodycznego w Krakowie.
Karol
Wojtyła 14 maja 1938r. ukończył wadowickie gimnazjum, otrzymując
celujące świadectwo maturalne. Taka matura upoważniała go do
studiowania bez egzaminów wstępnych. Karol zaskoczył wszystkich
wstępując na polonistykę na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu
Jagiellońskiego. W lipcu, w czasie wakacji, odbył krótki "staż
roboczy" w Junackich Hufcach Pracy przy budowie drogi pod Babią
Górą, gdzie otrzymał odznakę za wydajność i wyróżnienie. We wrześniu
natomiast wziął udział w ćwiczeniach wojskowych Legii Akademickiej,
a od października rozpoczął studia w Krakowie. Już 15 października
1938r. odbył się wieczór literacki najmłodszej grupy literackiej,
pt.
"Drogą Topolowy Most", na którym wystąpił m.in. Karol
Wojtyła. Młody student zapisał się na
zajęcia "żywego słowa" w Konfraterni
Teatralnej. Członkowie "Studia 39" wystawili na obchodach
"Dni Krakowa" w czerwcu 1939r. komedię o czarnoksiężniku
Twardowskim. Przedstawienie wystawiono aż osiem razy na dziedzińcu
Kolegium Nowodworskiego. Każdą wolną chwilę Karol i Janusz poświęcali działalności artystycznej i literackiej. W prywatnych domach odbywały się koncerty, deklamacje poezji, zażarte dyskusje o literaturze i nauczanie języków obcych. Za namową Juliusza Osterwy Karol Wojtyła, poświęcający się przede wszystkim teatrowi, wraz z przyjaciółmi, zaczęli wystawiać tajne spektakle. Poza tym dużo pisał, z tego okresu pochodzą dramaty biblijno-historyczne "Hiob" i "Jeremiasz". Jakby tego było mało, studiował dzieła filozofów i czytał poetów - Miłosza, Przybosia, Peipera. W 1942r. Karol niespodziewanie oświadczył, że zamierza studiować teologię. Było to dla wszystkich ogromnym szokiem, ponieważ Karol miał niezwykły talent aktorski. Nie przerywając pracy w Solvayu wstąpił do tajnego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Krakowie, jednocześnie rozpoczął studia konspiracyjne na Wydziale Teologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. 29 lutego 1944r. Karol został potrącony przez ciężarówkę wojskową. Ze stwierdzonym wstrząsem mózgu został zatrzymany w szpitalu przy ulicy Kopernika do 12 marca. Gdy podczas "czarnej niedzieli" 6 sierpnia Niemcy aresztowali siedem tysięcy mężczyzn, Wojtyle ledwo udało się uciec, wtedy arcybiskup krakowski kardynał Adam Sapieha postanowił, że Wojtyła wraz z innymi zamieszka w pałacu biskupim. Wojtyła, jako kleryk mógł udzielać niektórych posług duszpasterskich (np. chrztu, namaszczania chorych), ale nie mógł nosić sutanny. Wkrótce wraz z Franciszkiem Koniecznym przez dwa lata asystował do mszy celebrowanej przez Sapiehę w jego prywatnej kaplicy.
Jesienią
1944r. Karol przyjmuje z rąk
Sapiehy tonsurę i od tej pory nosi niewielki wygolony krążek na
ciemieniu. Po zakończeniu wojny seminarium wychodzi z ukrycia i
przenosi się do budynków sprzed wojny. Karol Wojtyła kończ Razem ze Stanisławom Starowieyskim 26-letni Karol jedzie do Paryża, a stamtąd do Rzymu na półroczne studia. Młody ksiądz, każdą wolną chwilę od nauki, spędzał na zwiedzaniu miasta i okolic. Wraz z przyjacielem odwiedza wszystkie włoskie sanktuaria. Wiosną 1947r. udają się do San Giovani Rotondo na mszę odprawianą przez Ojca Pio, słynnego stygmatyka. Szczególnie do serca przypadł Karolowi kościół św. Andrzeja, ze szczątkami św. Stanisława Kostki, gdzie codziennie modlił się w drodze na zajęcia. Wojtyła studiował na dominikańskim Angelicum. Dzięki zabiegom prymasa Honda, poproszonego przez Sapiehę, Karol zamieszkał w Kolegium Belgijskim przy Via del Ouirinale 26. Warunki w budynku nie były najlepsze, za to położenie idealne. Po zdaniu egzaminów i otrzymaniu tytułu uprawniającego do nauczania w seminarium Wojtyła wyjeżdża na wakacje. Wyprawę finansuje biskup Sapieha, on również układa program obejmujący pracę duszpasterską wśród polskich robotników we Francji, Holandii i Belgii. Karol wyjeżdża do Marsylii ze Stanisławem Starowieyskim. W porcie spotyka się z ojcem Jacquesem Lowem, francuskim dominikaninem, jednym z założycieli ruchu księży - robotników Mission de France. Spotkanie to wywarło na nim wielkie wrażenie, wróciły wspomnienia z fabryki Solvay. W parafii belgijskiego ośrodka węglowego Charleroi Karol zaprzyjaźnia się z polskimi górnikami. Na koniec podróży Wojtyła odwiedza w Brukseli ojca Marsela Uylenbroecka. Po powrocie z wakacji Wojtyła zapisuje się na ostatni, drugi rok nauki. Wigilię Bożego Narodzenia wszyscy studenci spędzają razem, śpiewają kolendy, a Karol występuje z recytacją sztuki o bracie Albercie. Zaczyna pisać rozprawę doktorską "Zagadnienia wiary u świętego Jana od Krzyża". Jego doradcą i profesorem jest znawca teologii mistycznej Reginald Garrigou-Lagrange. Ksiądz Wojtyła nie otrzymuje tytułu doktora Świętej Teologii, ponieważ według przepisów na uczelni jest opublikowanie doktoratu drukiem. Na to nie było stać polskiego księdza, ale w połowie 1948r. uzyskuje doktorat za pracę o wierze św. Jana od Krzyża. 15 czerwca 1948r. wraca do Krakowa i ponawia prośbę o przyjęcie do zakonu, lecz i tym razem arcybiskup Sapieha nie wyraża zgody.
Po
powrocie ze studiów, Karol objął posadę wikarego w parafii Niegowić.
Niegowić to parafia obejmująca 13 wiosek, tuż przed przyjazdem
Wojtyły parafię zniszczyła powódź. Karol zamieszkał w skromnym
domku, zwanym wikarówką, niedaleko od drewnianego kościółka. W
sąsiednim pokoju mieszkał drugi wikariusz, ksiądz Kazimierz Ciuba.
Podlegali oni proboszczowi Kazimierzowi Buzale. Do obowiązków
wikarego należało m.in. nauczanie religii w czterech wioskach wokół
Niegowici, odprawianie mszy porannej, służenie do niedzielnej oraz
udzielanie sakramentów. Wojtyła, mający wiele zajęć, pisał
wieczorami. W tym czasie powstał artykuł o księżach- robotnikach,
ukazał się on na pierwszej stronie w "Tygodniku \ Powszechnym".
Karol podczas siedmiomiesięcznej posługi w Niegowici udzielił 13
ślubów i ochrzcił 48 dzieci. Młodzież zaraził swoją pasją teatralną,
stworzył amatorski zespół. Organizował dla nich wycieczki i różnego
typu rozrywki. Wraz z drugim wikarym założył kółko Żywego Różańca.
Po powrocie do Krakowa Wojtyła wiosną 1949r. przyznano mu tytuł doktora teologii. W tym samym roku w "Tygodniku Powszechnym" Karol zamieścił artykuł o, zatytułowany "Apostoł". 23 lipca 1951 r. umiera, w wieku 85 lat, kardynał Adam Stefan Sapieha. Jego śmierć mocno wstrząsnęła Karolem. Sapiehę zastąpił na jego miejscu biskup Eugeniusz Baziak. Baziak zgodnie z wolą swojego poprzednika zarządził, aby Wojtyła wziął urlop i poświęcił się pisaniu pracy habilitacyjnej. Ten dwuletni okres Karol wykorzystywał na twórczość i naukę angielskiego. Przeniósł się do mieszkania księdza Ignacego Różeckiego. Pisywał do "Tygodnika Powszechnego" artykuły publicystyczne i poezje. Mimo licznych zajęć udało mu się dokończyć pracę habilitacyjną pod tytułem "Ocena możliwości oparcia etyki chrześcijańskiej na założeniach systemu Maxa Schelera". Rada wydziału Teologicznego Uniwersytetu przyjęła ją 12 grudnia 1953r., jednak Ministerstwo Oświaty nie wyraziło zgody na uzyskanie habilitacji. Kiedy w 1954r. władze zamknęły wydział teologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, ksiądz Karol zaczął wykłady w seminariach m.in. w Katowicach, Częstochowie, Krakowie i Lublinie. W roku 1956 Wojtyła na dobre zadomowił się na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Pod koniec roku zaproponowano mu objęcie katedry etyki. Szybko zyskał uznanie innych wykładowców i studentów. W latach 1957 i 1958 w kościele Sióstr Felicjanek wygłaszał cykl wykładów na temat "Współczesnej misji współczesnego lekarza. W tym samym czasie powstał esej na temat "Dekretu Gracjana". W 1960r. zostaje wydana najgłośniejsza praca Karola Wojtyły - "Miłość i odpowiedzialność". Materiały do niej zbierał przez kilka lat. Objął w niej całokształt problematyki seksualnej i małżeńskiej. Dwa lata później Wojtyła wydaje kolejną pracę - dzieło fenomenologiczne "Osoba i czyn". Dzięki angielskiemu przekładowi tej pracy amerykańska społeczność naukowa zwróciła uwagę na arcybiskupa Wojtyłę.
W
katedrze wawelskiej 28 września 1958r., w święto św. Wacława Karol
Wojtyła otrzymał uroczystą sakrę biskupią.
Konsekratorami byli administrator
apostolski archidiecezji krakowskiej, arcybiskup metropolita lwowski
Eugeniusz Baziak, biskup opolski Franciszek Jop oraz biskup Bolesław
Kominek z diecezji wrocławskiej. W darze od parafian z Wadowic
biskup Wojtyła otrzymał pastorał, infułę od zakonu benedyktynów z
Tyńca, nową sutannę biskupią od ks. Ferdynanda Machaya, zaś szaty od
przyjaciół z Teatru Rapsodycznego.
Po
zakończeniu trzeciej sesji soboru, w listopadzie 1964r. arcybiskup
Wojtyła udał się z grupą polskich biskupów na Sycylię, a potem
ponownie do Ziemi Świętej. Po powrocie do Rzymu wziął udział w
prywatnej audiencji u Pawła VI, od którego otrzymał później w dowód
uznania paliusz. W wieku 47 lat Karol Wojtyła otrzymał od papieża
Pawła VI kardynalski biret. 9 lipca 1967r. metropolita krakowski
odbył kardynalski ingres do archikatedry na Wawelu. W Rzymie
przydzielono mu tytularny kościółek Św. Cezarego Męczennika. Był
członkiem czterech kongregacji: ds. Duchowieństwa, Wychowania
Katolickiego, Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów oraz Kościołów
Wschodnich. Papież mianował go również konsulatorem Watykańskiej
Rady do spraw Świeckich. Kardynał Wojtyła zacieśniał swoje stosunki
z Pawłem VI. Przełomem ich znajomości była praca nad encykliką,
opublikowaną w 1968r. "Humanae vitae".
Po
33 dniach urzędowania 29 września 1978r. zmarł papież Jan Paweł I.
Kardynał Karol Wojtyła wraz z prymasem Stefanem Wyszyńskim poleciał
do Rzymu na pogrzeb i drugie tego roku konklawe. Przed odlotem
Wojtyła spędził dzień w Warszawie, wziął udział w obradach
Konferencji Episkopatu. 4 października odbył się pogrzeb, a po nim
dziesięciodniowy okres poprzedzający konklawe. Udział w elekcji
miało wziąć 111 kardynałów. W piątkowy ranek, 13 października,
kardynałowie zebrali się na losowanie cel obok Kaplicy Sykstyńskiej,
w której mieli mieszkać podczas konklawe. Karol Wojtyła wylosował
celę nr 91. W drodze na konklawe Wojtyła odwiedził sparaliżowanego
biskupa Deskura w poliklinice Gemelli. Dziekan Kolegium Kardynałów,
Carlo Confalonieri, otworzył konklawe. Początkowo wśród faworytów
pojawiały się tylko włoscy kandydaci, m.in. Giuseppe Sinego z Genui,
Giovanni Benelli z Florencji, Sebastiano Baggio. Pierwszego dnia
nikt nie otrzymał wymaganej liczby głosów (75). Wojtyła otrzymał 5
głosów. Wieczorem arcybiskup Wiednia Franz Konig rozpoczyna kampanię
na rzecz kandydata nie- Włocha, Karola
Wojtyły.
16 X 1978 został wybrany pierwszym od ponad 400 lat papieżem nie-Włochem. Przedsięwziął bardzo aktywne działania duszpasterskie, m.in. wizyty w wielu krajach świata (odwiedził przeszło 200 państw w trakcie 91 pielgrzymek), zyskując ogromną sympatię i popularność. W dniach 20-27 marca 2000 odbyła sie historyczna pielgrzymka do Ziemi Świętej w trakcie, której papież odwiedził Jordanię, Autonomię Palestyńską oraz Izrael. Szerokie echa w świecie wzbudziło m.in. odwiedzenie przez Ojca Świętego Instytutu Pamięci Yad Vashem oraz Ściany Płaczu w Jerozolimie.
W 1979 przybył do Polski, co miało duże znaczenie dla rozwoju sytuacji politycznej w kraju, do którego przyjeżdżał jeszcze w 1983, 1987, 1991 (dwukrotnie), 1997,1999, 2002.
1981 został ciężko ranny w zamachu dokonanym przez tureckiego terrorystę.
Obrona tradycyjnych wartości i nakazów moralnych Kościoła katolickiego (np. w kwestii ograniczonego uczestnictwa kobiet w Kościele, celibatu, antykoncepcji i aborcji) wywołała pod adresem Jana Pawła II zarzuty konserwatyzmu, mimo programowego otwarcia na problemy świata współczesnego.
W trakcie jego pontyfikatu zreformowano prawo kanoniczne (1984), opublikowano nowy Katechizm Kościoła katolickiego (1992, wydanie polskie 1995), dokonano reorganizacji Kurii Rzymskiej, licznych kanonizacji i beatyfikacji.
Do dorobku filozoficznego Jana Pawła II (głównie w dziedzinie myśli o osobie ludzkiej, etyki, antropologii) należą m.in.: Miłość i odpowiedzialność (1960), Osoba i czyn (1969), Zagadnienia podmiotu moralności (1991). Główne wątki swojej filozofii rozwijał po 1978 w papieskich encyklikach m.in.: Redemptor hominis (1979), Dives in misericordia (1980), Laborem exercens (1981), Slavorum Apostoli (1985), Dominum et Vivificante (1986), Redemptoris Mater (1987), Sollicitudo rei socialis(1987), Redemptoris Missio (1990,) Centesimus annus (1991), Veritatis splendor (1993), Evangelium vitae (1995), Ut unum sint(1995), Fides et ratio (1998),
Twórczość literacka Jana Pawła II (gł. pod pseudonimem Andrzej Jawień) składa się z wierszy, poematów medytacyjnych i dramatów: Przed sklepem jubilera (wystawione 1981), Brat naszego Boga (wystawiony 1980), wybór utworów Poezje i dramaty (1980).
|
|||||||||
|
||||||||||
|